Oraș
București
Instagram
@nitasaoinsta
Facebook
HouseofNITASAO
Contact
contact [at] nitasao.com
Website
www.nitasao.com

 

Interviu cu Ana Istodorescu, designer NITA SAO

Când ai avut revelația că vrei doar design?

Ar fi fost simplu dacă aș fi avut această revelație. Să vreau doar design. 

Problema este în schimb că vreau multe lucruri, atât de la design în sine, cât și de la business și de la mine. 

Vreau să mă perfecționez în cât mai multe direcții în această meserie, în special din punct de vedere tehnic. Îmi place să fur meserie și să știu că pot să realizez eu un produs cap-coadă, nu doar să îl gândesc. Vreau în business să stiu fiecare rotiță care trebuie să se miște și să aflu cum o pot face să se miște mai eficient. 

În plus, am și câteva alte idei de business pe care poate că le voi testa iar visul meu dintotdeauna este să am propriul adăpost de animale fără stăpân. Pe care sigur-sigur îl voi îndeplini dar momentan mă mai călesc un pic. 

În concluzie, ar fi fost simplu să vreau doar design, dar cred că e plictisitor. 

Ce te face să continui și să nu abandonezi în fața greutăților?

Sunt de când mă știu incredibil de încăpățânată. Și deși de câteva ori fix acesta-i cel mai mare defect al meu, de mai multe ori este cea mai mare calitate. 

Plus pasiunea pentru ceea ce fac și faptul că mă încarcă în continuare pozitiv mai mult decât îmi generează apariția de noi fire albe. 

Cum alegi ce vei crea, cum te încarci?

Am o agendă plină de idei și zeci de notițe în telefon. Salvez orice ar putea fi o idee, indiferent că este un fragment dintr-o carte, un vers dintr-o melodie, un gând, un colț de strada cu un mural fain, absolut totul este îndosariat. Iar la ceva timp trec prin toate și văd ce piese de puzzle mă inspiră și ce legătură au unele cu celelalte, ce poveste formează. 

Câteodată călătoresc într-o tară anume și vreau să îi aduc un tribut. Altă dată găsesc o serie de materiale care urlă la mine să le cumpăr și atunci ele dictează direcția. 

Sau se întâmplă să nu aleg eu ce să creez. De doi ani lucrez de zor la o colecție super fun, căreia abia aștept să îi fac un eveniment de lansare de proporții și să văd oameni purtând bucăți din ea la petreceri și festivaluri. 

Dar între timp a venit o anume pandemie, am pus totul pe hold și m-am reîntors la notițe. 

S-au potrivit mai mult ca niciodată, mănușă, ideile adunate pentru o colecție inspirată de arta japoneză, Kintsugi, cunoscută și ca ‘arta cicatricilor prețioase’.

Așa cum vasele de ceramică sparte sunt reparate cu pudră de aur și sunt văzute ca fiind mai valoroase apoi, așa sper că se vor vedea pe sine și cei care după această perioadă dificilă se simt poate ‘în bucăți.’ 

Dacă banii nu ar fi o problemă, ce ai schimba în muncă?

Wow! Ce gând frumos! Aș avea și mai multe camere de depozit pline de materiale, dintre cele mai cele. Aș mări din nou echipa astfel încât să lucrăm mai relaxat și mai puțin sub presiune. Aș investi și mai mult în aparatură, astfel încât chiar să putem face totul in-house. Și nu în ultimul rând aș relua cursurile în afara țării, fiind tot timpul dornică să aflu noutăți și să fur meserie de la cei mai buni. 

Cum ai desena, modela, plăsmui România, dacă ar fi creația ta?

Deși sunt o persoană care creează lucruri la pol opus de minimalism, aș modela România mai puțin împopoțonată. Fără logo-uri sclipitoare pe toate tricourile și pe toate clădirile, fără papuci cu blană, paietăreală și case vopsite în cel mai strident lavabil cu putință. România aceea pe care o căutăm cred că noi toți atunci când plecăm în vârf de munte: naturală, caldă și prietenoasă. 

Ce este talentul? E un ‘must’ pentru reușita în design?

Nu m-am lămurit încă dacă talentul se și dobândește de-a lungul vieții sau este o țiglă pe casă în minus cu care ne naștem. De necesar este clar necesar pentru fiecare artist în parte, dar din punctul meu de vedere nu la fel de vital ca perseverența. Pe care clar o dobândești. 

 

Ce ar putea face sistemul pentru a susține arta, designul, creativitatea? Mai este nevoie de diplomă specializată?

Cine este mai exact sistemul? Pentru că din punctul meu de vedere, în orice domeniu, nu trebuie să stai și să aștepți miracole de la stat/instituții pentru ca să faci lucrurile să funcționeze. Dacă definim în schimb sistemul ca breasla în care activezi plus cei care te susțin ( apropiați, clienți fideli, șamd ), atunci sistemul este important. Și putem face minuni dacă ne ajutăm unii pe alții pentru ca să ne fie tuturor mai bine. 

Cât despre diplome, în modă ai nevoie de ele doar dacă vrei să te angajezi. Dar valorează fix nimic dacă nu știi cu adevărat și meserie. 

Personal am urmat primul curs de realizare de pălării la doi ani după lansarea brand-ului și am absolvit cursurile unei școli profesionale la 4 ani după ce începusem studiul autodidact. 

Care este momentul tău de glorie maximă de până acum?

Au fost multe momente ‘mici’ care mi-au rămas în suflet de-a lungul ultimilor aproape 7 ani de NITA SAO dar cel mai cel cred că a fost atunci când am reprezentat România la London Hat Week. 

M-am văzut dintr-o dată înconjurată de sute de designeri incredibil de creativi și fascinanți, din absolut toate colțurile lumii, care erau atât de deschiși și joviali. Iar printre creațiile lor minunate se afla, într-o galerie centrală din Londra, și cea pe care o lucraseră mâinile mele cu atâta emoție. Și vedeam cum se opreau vizitatorii să o admire și-mi statea inima în loc. Tare fain a fost și abia aștept să mă reîntorc acolo! 

Cum va arata lumea peste 100 de ani? Ce o să mai conteze din ce se creează azi?

Nu cred că se va schimba prea tare lumea în următorii 100 de ani. Sincer nu cred că vom mai avea parte de boom-uri atât de șocante precum cele din ultimul deceniu. Dar cine știe, poate voi citi propozițiile acestea peste 50-60 de ani și voi râde copios. 

Cert este că arta va continua să fie un refugiu pentru oameni. De frumos avem nevoie întotdeauna ca de aer, deși câteodată uităm. 

Ce proverb ți se potrivește?

Nu m-am gândit niciodată la asta iar primul care mi-a venit în minte a fost „N-are toate țiglele pe casă.”. Dat fiind că pisica și pălărierul nebun din Alice în Țara Minunilor spuneau că „We’re all mad here.”, tind să cred că nu este o pură coincidență. 

Recomandă-ne un artist român, te rugăm.

Apreciez atât de mulți artiști români încât aș fi putut scrie o întreagă listă dar prima persoană care mi-a venit în minte este Claudia Tecuceanu, designer-ul brand-ului Maestoso. 

Creațiile ei sunt soră cu perfecțiunea, de la linii la calitatea materialelor folosite. Iar ea este o persoană cu adevărat minunată, care lasă rezultatele să vorbească de la sine și care susține și încurajează sincer alți designeri.